Lakierowanie renowacyjne pojazdów – technologia OEM i koszty w 2024 roku
Lakierowanie renowacyjne samochodów to proces, który przywraca pojazdom ich pierwotny blask i zabezpiecza przed korozją. Jednak w praktyce często napotykamy na pułapki związane z kosztami, szczególnie przy korzystaniu z drogich produktów renomowanych marek. Czy jednak warto za nie przepłacać? W tym artykule sprawdzimy, jakie są realne koszty materiałów lakierniczych i przeprowadzimy krok po kroku proces odtworzenia powłoki lakierniczej zgodnej z technologią fabryczną.
Technologia OEM – sztuka odwzorowania fabrycznej jakości
Celem renowacji powłok lakierniczych jest dokładne odtworzenie fabrycznych warstw ochronnych i dekoracyjnych. Chodzi tu nie tylko o przywrócenie estetycznego wyglądu pojazdu, ale również o zapewnienie odpowiedniej ochrony antykorozyjnej. Warstwy lakieru muszą być nałożone z precyzją, aby ich grubość i trwałość dorównywały fabrycznym standardom.
Pierwszym etapem jest przygotowanie powierzchni – oczyszczenie, odtłuszczenie oraz ocenienie stanu gruntu kataforezy, który zabezpiecza metal. Czasem na powierzchni mogą pojawić się drobne zarysowania czy zanieczyszczenia, które usuwamy poprzez szlifowanie. Następnie nanosimy warstwy gruntu reaktywnego, podkładu oraz lakierów bazowych i bezbarwnych, które nadają połysk oraz finalną ochronę.
Koszty materiałów – ile to naprawdę kosztuje?
Wielu właścicieli aut martwi się wysokimi kosztami napraw, które wynikają z obowiązujących umów pomiędzy producentami samochodów a dostawcami lakierów. Te kontrakty wymuszają stosowanie produktów wybranych, światowych marek, które nie zawsze oferują lepszą jakość, ale zawsze – wyższe ceny. W rezultacie serwisy są zobligowane do stosowania drogich materiałów, co podnosi koszty napraw. Tymczasem na rynku dostępne są również tańsze alternatywy, które gwarantują podobną jakość.
Przykładowo, koszt materiałów lakierniczych potrzebnych do lakierowania pojedynczego elementu, takiego jak nowy przedni błotnik, wynosi około 100 zł. To znacząco mniej niż ceny produktów globalnych marek, a jednocześnie jakość powłoki i ochrona antykorozyjna są porównywalne z fabrycznymi standardami. Zużycie materiałów na jeden element to około: 60 ml gruntu reaktywnego, 100 ml podkładu, 100 ml lakieru bazowego i 100 ml lakieru bezbarwnego.
|
|
Ubezpieczenia a koszty napraw – jakie to ma znaczenie?
Wysokie koszty napraw wpływają również na ceny ubezpieczeń pojazdów, zarówno OC, jak i AC. W miarę jak na drogach rośnie liczba starszych samochodów, które są intensywnie eksploatowane, możliwość korzystania z tańszych, a jednocześnie dobrych jakościowo materiałów, staje się kluczowa. Dla właścicieli starszych aut, których na drogach przybywa, niższe koszty napraw mogą znacząco obniżyć składki ubezpieczeniowe.
Wnioski
Renowacja powłok lakierniczych może być wykonana zgodnie z fabryczną technologią, bez konieczności przepłacania za drogie produkty. Na rynku istnieje szeroki wybór materiałów lakierniczych, które są dobrej jakości i dostępne w rozsądnych cenach. Dzięki nim koszty naprawy mogą być niższe, a polisy ubezpieczeniowe bardziej przystępne.
>>Więcej materiałów edukacyjnych na kanale YouTube firmy Multichem<<
Artykuł sponsorowany Multichem
Multichem Sp. z o. o.
Multichem dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy technicznej oferuje nowoczesne i innowacyjne systemy dla lakiernictwa renowacyjnego. Nasze produkty wyróżniają się doskonałą jakością i dzięki atrakcyjnej cenie są konkurencyjne i dobrze postrzegane na większości światowych rynków. Obecnie mamy przedstawicielstwa w ponad 50 krajach, produkty sprzedawane są za pośrednictwem dystrybutorów, przedstawicieli, warsztatów lakierniczych oraz bezpośrednio do sklepów. Na całym świecie jest już ponad 4000 miejsc w których funkcjonują nasze systemy mieszania lakierów samochodowych, a liczba ta stale rośnie.
Multichem Sp. z o.o. jest polską firmą dostarczającą kompletne rozwiązania dla samochodowych napraw lakierniczych, oferowane pod marką PROFIX:
- systemy doboru kolorów lakierów samochodowych i przemysłowych,
- podkłady, grunty, szpachlówki poliestrowe,
- utwardzacze, przyspieszacze i katalizatory reakcji,
- rozcieńczalniki żywice i pasty pigmentowe,
- lakiery bezbarwne i inne preparaty lakiernicze.