Klasyczna sztuka renowacji: ożywianie youngtimerów i oldtimerów

Sztuka renowacji samochodów klasycznych Multichem
11.9.2024

Obecne czasy pozwalają nam na rozwijanie zainteresowań i realizowanie hobby. Duża grupa osób interesujących się motoryzacją chce mieć swoje auto specjalne, takie jak youngtimer np. „moje pierwsze auto”. Wielu traktuje też samochody jako dobrą inwestycję i lokatę kapitału.

Na przestrzeni wielu lat powstały samochody, które są jak dzieła sztuki. Tutaj dobrym przykładem może być piękna Corvette C1 znaleziona w zapomnianej szopie, gdzieś w Stanach Zjednoczonych. To auto po renowacji było najładniejszym autem na targach SEMA w Las Vegas 2017.

Jakie auta restaurować?

Tu mogę podpowiedzieć, że dobrym wyborem może być FIAT126p, czy VW Golf II. Te auta są jeszcze do kupienia w przystępnych cenach, a części zamienne nie dość, że możemy jeszcze kupić oryginalne, posiadają też mnóstwo zamienników. Koszt renowacji takich youngtimerów nie będzie wysoki, a sprawi wiele satysfakcji.

Tematem tym jest zainteresowane coraz większe grono lakierników ponieważ pojawiają się klienci w warsztatach z pytaniem: „mam taki stary samochód, czy mi pan go polakieruje?”. Mamy też dużo warsztatów, gdzie „jak ognia” unikają takich prac uważając, że największą zyskowność dla warsztatu można uzyskać naprawiając nowe samochody i najlepiej, gdy, są to 2-3 lub maksymalnie 4 elementy. Szczególnie w renomowanych serwisach, gdzie nie trafiają samochody starsze niż 5-6 letnie.

 Związane to jest z utrudnieniami związanymi z naprawą starych samochodów:

  • korozja,
  • dorabianie części karoserii,
  • dostępność części zamiennych,
  • skomplikowane prace blacharskie,
  • konieczność piaskowania (nawet całej karoserii),
  • zajęcie miejsca w warsztacie (nawet na wiele miesięcy),
  • długi czas naprawy.

Jest grupa rzemieślników, która w naprawach pojazdów zabytkowych znalazła swoje miejsce i mają satysfakcję z pracy nad renowacją, a nawet całkiem niezłe zyski. To warsztaty, które wykonują naprawy pojazdów od wielu lat i przede wszystkim dla klientów zagranicznych.

Multichem_renowacja_2 Multichem

Naprawy i lakierowanie pojazdów zabytkowych mogą też być sposobem na uzyskanie dotacji przy otwieraniu nowej działalności gospodarczej.

Wykonując renowacje pojazdów zabytkowych możemy opierać się na materiałach i technologiach renowacyjnych obecnie dostępnych i stosowanych przy naprawach samochodów nowych. 
Materiały lakiernicze, które kiedyś stosowano, takie jak: grunty, podkłady czy lakiery nawierzchniowe to produkty na bazie żywic nitrocelulozowych i alkidowych w obecnych czasach już trudno dostępne.

Dawniej stosowane produkty nie były utwardzane chemicznie. Tworzyły mniej odporne powłoki zabezpieczające blachy karoserii i jednocześnie były trudniejsze w zastosowaniu, tak jak szpachla nitro, którą trzeba nakładać na powierzchnię kilka razy by uzyskać właściwą grubość powłoki. Takie produkty możemy spotkać na samochodach amerykańskich produkowanych w latach 60 i 70 ubiegłego wieku.

Multichem_renowacja_4 Multichem

Nowe pojazdy są bardziej narażone na szkodliwe działanie warunków zewnętrznych i mają też cieńsze powłoki blach karoserii i powłok zabezpieczających.

Zastosowanie obecnie dostępnych produktów renowacyjnych daje nam nowe możliwości stworzenia lepszych powłok bardziej odpornych i łatwiejszych w aplikacji.

Renowacja krok po kroku

Zaczynając tworzenie nowej powłoki lakierniczej na pojeździe zabytkowym, aby uniknąć problemów ze starymi powłokami najlepiej jest je usunąć za pomocą piaskowania, metodą chemiczną lub laserową. Likwidujemy w ten sposób problemy jakie mogą nam przysporzyć poprzednie naprawy i stare słabe powłoki. Należy uważać na to, aby piaskowanie nie zniszczyło-powyginało blachy i dotyczy to bardziej youngtimerów zbudowanych z cieńszej blachy.

Multichem_renowacja _3 Multichem

Mając tak przygotowaną powierzchnię możemy zbudować powłokę lakierniczą ochronno-dekoracyjną od początku zgodnie z naszymi wymaganiami. Dobrą strategią przy budowaniu powłoki jest unikanie pośpiechu tak, aby wszystkie warstwy zostały dobrze wysuszone i wysezonowane.

Zabezpieczenie antykorozyjne

Na wypiaskowaną, oczyszczoną i odtłuszczoną blachę przy pomocy zmywaczy silikonów możemy nakładać podkład epoksydowy. Jest to obecnie najlepszy sposób zabezpieczenia pozwalający jednocześnie na nakładanie materiałów poliestrowych. Podkład epoksydowy pozwala nam stworzyć powłokę o grubości nawet do około 100 mikronów.

Wyrównanie powierzchni

Po wysuszeniu podkładu możemy nakładać szpachle poliestrowe ręcznie lub szpachlę natryskową pistoletem z dyszą 2,5-3mm. Należy pamiętać, że w trakcie obróbki szpachli, odsłoniętą powierzchnię blachy należy ponownie zabezpieczyć podkładem epoksydowym. Na wyrównane i zabezpieczone elementy nakładamy podkłady wypełniające charakteryzujące się możliwością stworzenia grubej powłoki nawet do około 250 mikronów. To pozwala nam na ostateczne wyrównanie powierzchni i stworzenie właściwej warstwy zabezpieczającej blachy.

Powłoki dekoracyjne

Po obróbce szlifowaniem powłoki podkładu wypełniającego i oczyszczeniu, możemy lakierować kolorami. Zgodnie z dyrektywą UE z 2004 i rozporządzeniem Ministra Gospodarki nakazującym ograniczenie emisji LZO, renowacja pojazdów zabytkowych stanowi wyjątek i można stosować wszystkie lakiery nawet te rozcieńczalnikowe, które przekraczają normy emisji LZO.

Tzw. powłoki dekoracyjne możemy wykonać w systemie lakierów 2K, tak zwanymi popularnie „akrylami”, lub 1K – „bazami”, na które nakładamy lakiery bezbarwne MS lub HS tworząc ostateczną powłokę ochronną. Kod koloru lakieru możemy ustalić w programie recepturowym według kodu producenta pojazdu lub w katalogu kolorów, gdzie próbki mogą być ułożone chromatycznie, tzn. w grupach kolorów, lub według porządku producentów samochodów. Każda mieszalnia lakierów ma taką dokumentację i może nam w tym pomóc.

Multichem_renowacja_6 Multichem

Prace wykończeniowe można wykonać pastami polerskimi po całkowitym wysuszeniu powłoki. W ten sposób możemy zlikwidować wszelkie wady powstałe w trakcie lakierowania: zanieczyszczenia, zacieki czy „morkę”. Na koniec prac możemy zastosować wosk zabezpieczający lakier.

Zastosowanie produktów i technologii renowacyjnej Profix jest łatwe i nie wymaga stosowania bardzo drogiego wyposażenia takiego jak strefy czy kabiny lakiernicze.  Utwardzacze stosowane w technologii renowacyjnej pozwalają na schnięcie produktów pod wpływem reakcji chemicznej w temperaturze otoczenia. Dzięki temu naprawa może być wykonana w warunkach „garażowych”.

Do lakierowania i suszenia nie są wymagane wysokie temperatury, ale gdy jest kabino-suszarka to przyspieszy nam czasy schnięcia i zapewni większą czystość i komfort pracy.                            

Technologia naprawy:

PROFIX OLD/YOUNG TIMER

Podstawową zasadą jest zachowanie zasad technologii zawartych w TDS produktów.

Dla elementów piaskowanych nieuszkodzonych:

  • oczyszczenie powierzchni i zastosowanie CP016 w celu odtłuszczenia,
  • nałożenie podkładu epoksydowego dwie pełne warstwy bez rozcieńczania: CP394, 
  • wysuszenie, szlifowanie i sezonowanie, 
  • nałożenie podkładu wypełniającego: CP388 lub CP399,
  • wysuszenie, szlifowanie i sezonowanie,
  • nakładanie warstw wierzchnich lakierów: CP88, LV CRYL lub CP99 z wybranym lakierem bezbarwnym np.: CP2016, CP1500, CP2008.
CzyszczenieGruntyPodkładLakier baza bezbarwnyLakier akrylowy
CP016CP394CP388, CP399

CP99

CP2016, CP2008, CP1500

LV CRYL, CP88

Dla elementów polakierowanych:

  • oczyszczenie powierzchni, zastosowanie: CP015, CP016,
  • przygotowanie przyczepności dla warstw wierzchnich-szlifowanie, 
  • przygotowanie powierzchni do lakierowania: odmuchanie i odtłuszczenie,
  • nakładanie warstw wierzchnich lakierów: CP88, LV CRYL lub CP99 z wybranym lakierem bezbarwnym np.: CP2016, CP1500, CP2008.
CzyszczenieLakier baza bezbarwnyLakier akrylowy
CP015, CP011CP99
CP2008, CP2016, CP1500
LV CRYL, CP88

Dla elementów uszkodzonych:

  • oczyszczenie powierzchni, zastosowanie: CP015, CP016,
  • nałożenie podkładu gruntującego CP394 i wysuszenie,
  • po zmatowaniu nadajemy powierzchni właściwy kształt stosując szpachlówki  systemu Profix: CP334, CP342 lub CP332,
  • przygotowaną powierzchnię zabezpieczamy podkładem gruntującym CP394 na odkryty metal i następnie nakładamy wybrany podkład wypełniający: CP388, CP399,
  • obróbka podkładów i sezonowanie,
  • przygotowanie powierzchni do lakierowania: odtłuszczenie i oczyszczenie,
  • nakładanie warstw wierzchnich lakierów: CP88, LV CRYL lub CP99 z lakierem bezbarwnym: CP2016, CP2008, CP1500.
CzyszczenieGruntSzpachleGruntPodkładLakier baza
bezbarwny
Lakier akrylowy
CPo15, CP016CP394CP342
CP334
CP332
CP394CP399
CP388

CP99

CP2016
CP2008
CP1500

LV CRYL, CP88

Artykuł sponsorowany Multichem

Multichem Sp. z o. o.

Multichem Sp. z o. o.

Multichem dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy technicznej oferuje nowoczesne i innowacyjne systemy dla lakiernictwa renowacyjnego. Nasze produkty wyróżniają się doskonałą jakością i dzięki atrakcyjnej cenie są konkurencyjne i dobrze postrzegane na większości światowych rynków. Obecnie mamy przedstawicielstwa w ponad 50 krajach, produkty sprzedawane są za pośrednictwem dystrybutorów, przedstawicieli, warsztatów lakierniczych oraz bezpośrednio do sklepów. Na całym świecie jest już ponad 4000 miejsc w których funkcjonują nasze systemy mieszania lakierów samochodowych, a liczba ta stale rośnie.

Multichem Sp. z o.o. jest polską firmą dostarczającą kompletne rozwiązania dla samochodowych napraw lakierniczych, oferowane pod marką PROFIX:

  • systemy doboru kolorów lakierów samochodowych i przemysłowych,
  • podkłady, grunty, szpachlówki poliestrowe,
  • utwardzacze, przyspieszacze i katalizatory reakcji,
  • rozcieńczalniki żywice i pasty pigmentowe,
  • lakiery bezbarwne i inne preparaty lakiernicze.

Profil Firmy

Multichem Sp. z o. o.