Klasyczna sztuka renowacji: ożywianie youngtimerów i oldtimerów
Obecne czasy pozwalają nam na rozwijanie zainteresowań i realizowanie hobby. Duża grupa osób interesujących się motoryzacją chce mieć swoje auto specjalne, takie jak youngtimer np. „moje pierwsze auto”. Wielu traktuje też samochody jako dobrą inwestycję i lokatę kapitału.
Na przestrzeni wielu lat powstały samochody, które są jak dzieła sztuki. Tutaj dobrym przykładem może być piękna Corvette C1 znaleziona w zapomnianej szopie, gdzieś w Stanach Zjednoczonych. To auto po renowacji było najładniejszym autem na targach SEMA w Las Vegas 2017.
Jakie auta restaurować?
Tu mogę podpowiedzieć, że dobrym wyborem może być FIAT126p, czy VW Golf II. Te auta są jeszcze do kupienia w przystępnych cenach, a części zamienne nie dość, że możemy jeszcze kupić oryginalne, posiadają też mnóstwo zamienników. Koszt renowacji takich youngtimerów nie będzie wysoki, a sprawi wiele satysfakcji.
Tematem tym jest zainteresowane coraz większe grono lakierników ponieważ pojawiają się klienci w warsztatach z pytaniem: „mam taki stary samochód, czy mi pan go polakieruje?”. Mamy też dużo warsztatów, gdzie „jak ognia” unikają takich prac uważając, że największą zyskowność dla warsztatu można uzyskać naprawiając nowe samochody i najlepiej, gdy, są to 2-3 lub maksymalnie 4 elementy. Szczególnie w renomowanych serwisach, gdzie nie trafiają samochody starsze niż 5-6 letnie.
Związane to jest z utrudnieniami związanymi z naprawą starych samochodów:
- korozja,
- dorabianie części karoserii,
- dostępność części zamiennych,
- skomplikowane prace blacharskie,
- konieczność piaskowania (nawet całej karoserii),
- zajęcie miejsca w warsztacie (nawet na wiele miesięcy),
- długi czas naprawy.
Jest grupa rzemieślników, która w naprawach pojazdów zabytkowych znalazła swoje miejsce i mają satysfakcję z pracy nad renowacją, a nawet całkiem niezłe zyski. To warsztaty, które wykonują naprawy pojazdów od wielu lat i przede wszystkim dla klientów zagranicznych.
Naprawy i lakierowanie pojazdów zabytkowych mogą też być sposobem na uzyskanie dotacji przy otwieraniu nowej działalności gospodarczej.
Wykonując renowacje pojazdów zabytkowych możemy opierać się na materiałach i technologiach renowacyjnych obecnie dostępnych i stosowanych przy naprawach samochodów nowych.
Materiały lakiernicze, które kiedyś stosowano, takie jak: grunty, podkłady czy lakiery nawierzchniowe to produkty na bazie żywic nitrocelulozowych i alkidowych w obecnych czasach już trudno dostępne.
Dawniej stosowane produkty nie były utwardzane chemicznie. Tworzyły mniej odporne powłoki zabezpieczające blachy karoserii i jednocześnie były trudniejsze w zastosowaniu, tak jak szpachla nitro, którą trzeba nakładać na powierzchnię kilka razy by uzyskać właściwą grubość powłoki. Takie produkty możemy spotkać na samochodach amerykańskich produkowanych w latach 60 i 70 ubiegłego wieku.
Nowe pojazdy są bardziej narażone na szkodliwe działanie warunków zewnętrznych i mają też cieńsze powłoki blach karoserii i powłok zabezpieczających.
Zastosowanie obecnie dostępnych produktów renowacyjnych daje nam nowe możliwości stworzenia lepszych powłok bardziej odpornych i łatwiejszych w aplikacji.
Renowacja krok po kroku
Zaczynając tworzenie nowej powłoki lakierniczej na pojeździe zabytkowym, aby uniknąć problemów ze starymi powłokami najlepiej jest je usunąć za pomocą piaskowania, metodą chemiczną lub laserową. Likwidujemy w ten sposób problemy jakie mogą nam przysporzyć poprzednie naprawy i stare słabe powłoki. Należy uważać na to, aby piaskowanie nie zniszczyło-powyginało blachy i dotyczy to bardziej youngtimerów zbudowanych z cieńszej blachy.
Mając tak przygotowaną powierzchnię możemy zbudować powłokę lakierniczą ochronno-dekoracyjną od początku zgodnie z naszymi wymaganiami. Dobrą strategią przy budowaniu powłoki jest unikanie pośpiechu tak, aby wszystkie warstwy zostały dobrze wysuszone i wysezonowane.
Zabezpieczenie antykorozyjne
Na wypiaskowaną, oczyszczoną i odtłuszczoną blachę przy pomocy zmywaczy silikonów możemy nakładać podkład epoksydowy. Jest to obecnie najlepszy sposób zabezpieczenia pozwalający jednocześnie na nakładanie materiałów poliestrowych. Podkład epoksydowy pozwala nam stworzyć powłokę o grubości nawet do około 100 mikronów.
Wyrównanie powierzchni
Po wysuszeniu podkładu możemy nakładać szpachle poliestrowe ręcznie lub szpachlę natryskową pistoletem z dyszą 2,5-3mm. Należy pamiętać, że w trakcie obróbki szpachli, odsłoniętą powierzchnię blachy należy ponownie zabezpieczyć podkładem epoksydowym. Na wyrównane i zabezpieczone elementy nakładamy podkłady wypełniające charakteryzujące się możliwością stworzenia grubej powłoki nawet do około 250 mikronów. To pozwala nam na ostateczne wyrównanie powierzchni i stworzenie właściwej warstwy zabezpieczającej blachy.
Powłoki dekoracyjne
Po obróbce szlifowaniem powłoki podkładu wypełniającego i oczyszczeniu, możemy lakierować kolorami. Zgodnie z dyrektywą UE z 2004 i rozporządzeniem Ministra Gospodarki nakazującym ograniczenie emisji LZO, renowacja pojazdów zabytkowych stanowi wyjątek i można stosować wszystkie lakiery nawet te rozcieńczalnikowe, które przekraczają normy emisji LZO.
Tzw. powłoki dekoracyjne możemy wykonać w systemie lakierów 2K, tak zwanymi popularnie „akrylami”, lub 1K – „bazami”, na które nakładamy lakiery bezbarwne MS lub HS tworząc ostateczną powłokę ochronną. Kod koloru lakieru możemy ustalić w programie recepturowym według kodu producenta pojazdu lub w katalogu kolorów, gdzie próbki mogą być ułożone chromatycznie, tzn. w grupach kolorów, lub według porządku producentów samochodów. Każda mieszalnia lakierów ma taką dokumentację i może nam w tym pomóc.
Prace wykończeniowe można wykonać pastami polerskimi po całkowitym wysuszeniu powłoki. W ten sposób możemy zlikwidować wszelkie wady powstałe w trakcie lakierowania: zanieczyszczenia, zacieki czy „morkę”. Na koniec prac możemy zastosować wosk zabezpieczający lakier.
Zastosowanie produktów i technologii renowacyjnej Profix jest łatwe i nie wymaga stosowania bardzo drogiego wyposażenia takiego jak strefy czy kabiny lakiernicze. Utwardzacze stosowane w technologii renowacyjnej pozwalają na schnięcie produktów pod wpływem reakcji chemicznej w temperaturze otoczenia. Dzięki temu naprawa może być wykonana w warunkach „garażowych”.
Do lakierowania i suszenia nie są wymagane wysokie temperatury, ale gdy jest kabino-suszarka to przyspieszy nam czasy schnięcia i zapewni większą czystość i komfort pracy.
Technologia naprawy:
PROFIX OLD/YOUNG TIMER
Podstawową zasadą jest zachowanie zasad technologii zawartych w TDS produktów.
Dla elementów piaskowanych nieuszkodzonych:
- oczyszczenie powierzchni i zastosowanie CP016 w celu odtłuszczenia,
- nałożenie podkładu epoksydowego dwie pełne warstwy bez rozcieńczania: CP394,
- wysuszenie, szlifowanie i sezonowanie,
- nałożenie podkładu wypełniającego: CP388 lub CP399,
- wysuszenie, szlifowanie i sezonowanie,
- nakładanie warstw wierzchnich lakierów: CP88, LV CRYL lub CP99 z wybranym lakierem bezbarwnym np.: CP2016, CP1500, CP2008.
Czyszczenie | Grunty | Podkład | Lakier baza bezbarwny | Lakier akrylowy |
CP016 | CP394 | CP388, CP399 | CP99 CP2016, CP2008, CP1500 | LV CRYL, CP88 |
Dla elementów polakierowanych:
- oczyszczenie powierzchni, zastosowanie: CP015, CP016,
- przygotowanie przyczepności dla warstw wierzchnich-szlifowanie,
- przygotowanie powierzchni do lakierowania: odmuchanie i odtłuszczenie,
- nakładanie warstw wierzchnich lakierów: CP88, LV CRYL lub CP99 z wybranym lakierem bezbarwnym np.: CP2016, CP1500, CP2008.
Czyszczenie | Lakier baza bezbarwny | Lakier akrylowy |
CP015, CP011 | CP99 CP2008, CP2016, CP1500 | LV CRYL, CP88 |
Dla elementów uszkodzonych:
- oczyszczenie powierzchni, zastosowanie: CP015, CP016,
- nałożenie podkładu gruntującego CP394 i wysuszenie,
- po zmatowaniu nadajemy powierzchni właściwy kształt stosując szpachlówki systemu Profix: CP334, CP342 lub CP332,
- przygotowaną powierzchnię zabezpieczamy podkładem gruntującym CP394 na odkryty metal i następnie nakładamy wybrany podkład wypełniający: CP388, CP399,
- obróbka podkładów i sezonowanie,
- przygotowanie powierzchni do lakierowania: odtłuszczenie i oczyszczenie,
- nakładanie warstw wierzchnich lakierów: CP88, LV CRYL lub CP99 z lakierem bezbarwnym: CP2016, CP2008, CP1500.
Czyszczenie | Grunt | Szpachle | Grunt | Podkład | Lakier baza bezbarwny | Lakier akrylowy |
CPo15, CP016 | CP394 | CP342 CP334 CP332 | CP394 | CP399 CP388 | CP99 CP2016 | LV CRYL, CP88 |
Artykuł sponsorowany Multichem
Multichem Sp. z o. o.
Multichem dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy technicznej oferuje nowoczesne i innowacyjne systemy dla lakiernictwa renowacyjnego. Nasze produkty wyróżniają się doskonałą jakością i dzięki atrakcyjnej cenie są konkurencyjne i dobrze postrzegane na większości światowych rynków. Obecnie mamy przedstawicielstwa w ponad 50 krajach, produkty sprzedawane są za pośrednictwem dystrybutorów, przedstawicieli, warsztatów lakierniczych oraz bezpośrednio do sklepów. Na całym świecie jest już ponad 4000 miejsc w których funkcjonują nasze systemy mieszania lakierów samochodowych, a liczba ta stale rośnie.
Multichem Sp. z o.o. jest polską firmą dostarczającą kompletne rozwiązania dla samochodowych napraw lakierniczych, oferowane pod marką PROFIX:
- systemy doboru kolorów lakierów samochodowych i przemysłowych,
- podkłady, grunty, szpachlówki poliestrowe,
- utwardzacze, przyspieszacze i katalizatory reakcji,
- rozcieńczalniki żywice i pasty pigmentowe,
- lakiery bezbarwne i inne preparaty lakiernicze.