Jaki akumulator wybrać do auta?
Akumulatory 12V są stosowane we wszystkich rodzajach pojazdów osobowych bez względu na architekturę napędu pojazdu. Od najnowocześniejszych pojazdów elektrycznych, przez hybrydowe, aż po tradycyjne samochody z podstawowym wyposażeniem. Jakie akumulatory są stosowane w jakich pojazdach i dlaczego? Zobacz nasz poradnik!
Akumulator 12V w hybrydach i pojazdach elektrycznych
Pierwszy pojazd z systemem Start-Stop wprowadzono w USA w 1974 r. W Europie elektryfikacja samochodów osobowych rozwija się od 20 lat, kiedy to tradycyjne akumulatory z płynnym elektrolitem zastąpiono akumulatorami AGM (Absorbent Glass Mat).
Przykładem nowoczesnego akumulatora do pojazdów o najwyższych wymaganiach jest Centra AGM.
Centra AGM to:
- najwyższa wydajność,
- najlepsza zdolność przyjmowania ładunku.
- akumulator o największej mocy i żywotności.
Oprócz AGM, w kilku zastosowaniach (stabilizacja napięcia / zasilanie w trybie stop) zastosowano mały akumulator pomocniczy (10-15Ah) również AGM, a niektóre AGM (SLI) zastąpiono EFB (Enhanced Flooded Battery). EFB to nowoczesna technologia, która parametrami ustępuje jedynie konstrukcjom AGM.
Centra EFB to:
- 3-krotnie większa żywotność w pracy cyklicznej,
- idealny do intensywnej pracy cyklicznej,
- do samochodów z systemem Start-Stop jak i bez niego.
Później w MHEV (tzw. miękkie hybrydy) nastąpiła elektryfikacja wspomagania układu kierowniczego, klimatyzacji, e-doładowania, ale także wspomagania silnika poprzez zintegrowane rozruszniki i alternatory, które wymagały większej mocy i dedykowanego akumulatora (48 V, Li-Ion).
Większość pojazdów hybrydowych – FHEV/PHEV (hybryda pełna / hybryda typu plug-in) nadal wymaga akumulatora SLI (Starting, Lighting, Ignition) do zimnego rozruchu silnika ICE (Internal Combustion Engine). Kolejny akumulator 12 V (pomocniczy) służy do zarządzania krytycznymi funkcjami, takimi jak ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).
W pojazdach typu BEV (Samochód elektryczny) główny zestaw akumulatorów (HV – wysoko napięciowy) dostarcza energię do napędu, ale system ADAS nadal wymaga napięcia 12 V w przypadku awarii głównego akumulatora oraz do innych funkcji.
Z tego powodu na przełomie ostatnich lat nastąpił podział akumulatorów kwasowo-ołowiowych, podyktowany nie tylko technologią (AGM, EFB lub standardowy z płynnym elektrolitem), w której został wykonany, ale również przeznaczeniem wg określonej architektury pojazdu.
I tak, akumulatory popularnie znane jako SLI (Starting Light and Ignition) to w dużym uproszczeniu akumulatory, przeznaczone do zasilania układów elektrycznych w pojeździe m.in. rozruch silnika.
Stosowane zarówno w tradycyjnych pojazdach, samochodach z systemem Start-Stop, czy też hybrydowych. Najlepsze przykłady to Centra AGM, Centra EFB lub Centra Futura, wyposażona w technologię Carbon Boost 2.0.
Akumulatory pomocnicze (z ang. Auxiliary) przeznaczone do pojazdów typu Start-Stop lub mikrohybrydowych, które stabilizują napięcie układu podczas ponownego uruchomienia silnika, to kolejna pozycja w katalogu. Jest to zawsze drugi akumulator poza akumulatorem SLI.
Centra Auxiliary:
- technologia absorpcyjnej maty szklanej – AGM,
- 3-krotnie dłuższa żywotność (w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji),
- idealne uzupełnienie akumulatora rozruchowego.
W pojazdach hybrydowych, jak i w pełni elektrycznych, mamy też do czynienia zarówno z akumulatorem pomocniczym AUX tzw. centralny 12V, spełniający większość funkcji współczesnych akumulatorów samochodowych z wyjątkiem rozruchu silnika, gdzie funkcje te zazwyczaj obejmują: zasilanie podczas parkowania, aktywację pojazdu i dobieg, aktualizację bezprzewodową, a także przejściowe dostarczanie i pochłanianie mocy wraz ze stabilizacją napięcia podczas normalnej pracy pojazdu oraz rezerwowym (tzw. back up). Ten drugi odpowiedzialny jest za stabilizację napięcia i zapewnienie zasilania awaryjnego dla wrażliwego – często istotnego z punktu widzenia bezpieczeństwa – komponentu elektrycznego lub podsieci systemu zasilania.
Takie akumulatory są często odłączane od obciążeń 12 V, gdy alternator lub przetwornica DC/DC nie zasilają systemu 12 V.
Występują w przeróżnych konfiguracjach technologicznych, przykłady to Centra AGM, Centra EFB i Centra Auxiliary.
Do nowoczesnych pojazdów z mocnymi silnikami
Zaprezentowane akumulatory przeznaczone są do pojazdów z najwyższymi wymaganiami energetycznymi, z bogatym wyposażeniem i nowinkami technicznymi, co jednak z pojazdami o trochę mniejszych wymaganiach?
Rozwiązaniem jest Centra Futura.
Akumulator stworzony by sprostać ekstremalnym temperaturom, dużemu zapotrzebowaniu energetycznemu i intensywnej jeździe miejskiej. Idealny do dobrze wyposażonych aut z mocnymi silnikami, zapewnia długą żywotność i niezawodny rozruch w każdych warunkach.
Centra Futura to:
- szybsze ładowanie,
- wydłużona żywotność,
- niezawodny rozruch w każdych warunkach.
Kolejną propozycją jest akumulator Centra Plus.
To wszechstronny model, przeznaczony do standardowego użytkowania oraz zapewniający 15% więcej mocy rozruchowej. Doskonale sprawdzi się w przypadku aut ze standardowym wyposażeniem.
Centra Plus to:
- wyższa moc rozruchowa,
- wszechstronność.
Do pojazdów tradycyjnych z podstawowym wyposażeniem
Centra Standard – akumulator przeznaczony do aut z podstawowym wyposażeniem. Optymalne rozwiązanie, jeśli chodzi o relację ceny do jakości.
Centra Standard to:
- ekonomiczne rozwiązanie,
- do starszych pojazdów z podstawowymi wymaganiami elektrycznymi.
Exide Battery Finder
Darmowa wyszukiwarka online, która nie dość, że znajdzie odpowiednie do danego auta modele akumulatorów to jeszcze wskaże umiejscowienie akumulatora w pojeździe i przeprowadzi krok po kroku przez proces jego montażu i instalacji.
Pamiętaj, żeby przy wyborze akumulatora kierować się zaleceniami producenta pojazdu.
Artykuł sponsorowany Exide Technologies
EXIDE Technologies S.A.
Exide Technologies to firma o ponad 100-letniej tradycji, lider na ryku polskim oraz czołowy eksporter do krajów UE oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Jest jednym z największych producentów akumulatorów i podmiotów zajmujących się recyklingiem akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Tworzy najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie magazynowania energii dla rynku motoryzacyjnego i przemysłu (dywizja GNB), zarówno na rynek pierwotny, jak i wtórny. To uznany dostawca na pierwsze wyposażenie, którego akumulatory montowane są w najnowszych modelach samochodów marek: VW, Fiat, Toyota, Peugeot, Citroen, Jaguar, Land Rover, Hyundai, Scania, MAN, Volvo Truck i Mercedes Truck.
Produkty firmy dostępne są na rynku wtórnym pod dwiema znanymi markami EXIDE i CENTRA. Marka CENTRA istnieje na rynku od ponad 90 lat i jest jedną z najbardziej znanych i cenionych wśród kierowców marek akumulatorów.
Oferta firmy obejmuje akumulatory do samochodów osobowych w tym z systemem start-stop, pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych i rolniczych, a także do motocykli, skuterów oraz łodzi, kamperów i innych pojazdów rekreacyjnych. Akumulatory do pojazdów start-stop – Centra/Exide AGM (Absorbent Glass Mat ) – cechuje nowa technologia LifeGrid® idealna dla zaawansowanych układów start-stop, w których akumulator musi być szybko naładowany energią pochodzącą z hamowania rekuperacyjnego. Technologia LifeGrid® (w połączeniu z charakteryzującymi się wysoką porowatością separatorami z maty szklanej, zaawansowanymi stopami ołowiu i cyny oraz unikalnymi dodatkami węglowymi do masy czynnej) zapewnia stały dostęp energii i dłuższą żywotność akumulatora.
Akumulatory Centra/Exide EFB (Enhanced Floaded Battery) wyposażone również w formułę Carbon Boost 2.0 przeznaczone są do wszystkich rodzajów pojazdów (zarówno wyposażonych w system start-stop, jak i bez niego), z dużym zapotrzebowaniem na cykliczność. W samochodach z systemem start-stop nowe akumulatory EFB wykazują bezkonkurencyjne możliwości odzyskiwania energii i wyjątkowo dynamiczne ładowanie. Dodatkową korzyścią jest dłuższa żywotność akumulatorów w samochodach z tradycyjnym układem napędowym. W ofercie akumulatorów do pojazdów osobowych Exide na szczególne wyróżnienie zasługują gamy Centra Futura oraz Exide Premium z nową formułą Carbon Boost 2.0. Charakteryzują się ponadprzeciętną żywotnością dzięki zastosowaniu opatentowanych dodatków węglowych i 2 razy szybszym doładowaniem akumulatora w trakcie jazdy. Wartością dodaną do akumulatorów z tych gam jest pakiet Assistance, obowiązujący 3 lata i gwarantujący kierowcom bezpłatną pomoc na drodze, w przypadku problemów spowodowanych awarią akumulatora.
Do zastosowań ciężarowych firma oferuje m.in. akumulatory wykonane w technologii HVR o wyjątkowej odporności na wstrząsy i wytrzymałości cyklicznej. Warto zwrócić uwagę na akumulator StrongPRO EFB+ z formułą CARBON BOOST oraz niezwykle solidny akumulator EndurancePRO EFB, wyróżniający się ponadprzeciętną wytrzymałością.Oferta Exide zawiera również kompletną gamę produktów do motocykli. Akumulatory Exide Motorbike & Sport to gamy Exide GEL – idealne do pojazdów klasy premium z fabrycznym lub dodatkowym wyposażeniem elek-trycznym, Exide AGM Ready dedykowane wysokiej klasy motocyklom, pojazdom sportowym i off-road, Exide AGM i Conventional odpowiednie do większości zastosowań, a także gama ultralekkich akumulatorów litowo-jonowych EXIDE Li-Ion – idealna do motocykli sportowych.
Dopełnieniem oferty jest linia akumulatorów Exide Marine & Leisure do łodzi i kamperów. Składa się z gamy Start/Start AGM (rozruch silnika), Dual/Dual AGM/Dual EFB (rozruch i zasilanie urządzeń) oraz Equipment/Equipment GEL/Equipment AGM (zasilanie urządzeń). Uzupełnieniem oferty jest ultralekki (do 50% lżejszy od innych akumulatorów) akumulator Equipment Li-Ion charakteryzujący się możliwością szybkiego doładowania (w ciągu 2 godzin) oraz bardzo niskim stopniem samorozładowania.
Rozwinięta sieć sprzedaży i dystrybucji Exide zapewnia najlepszą jakość obsługi i terminowe dostawy. Exide oferuje swoim klientom także dodatkowe usługi, akcesoria i doradztwo.