Jak dbać o akumulator w czasie dłuższego przestoju samochodu
Praca z domu zamiast codziennych dojazdów, rezygnacja z wyjazdów do rodziny lub znajomych, wstrzymane weekendowe wypady – z tym wszystkim mieliśmy do czynienia w ostatnich tygodniach. Teraz, kiedy wszystko powoli wraca do normy – co powinniśmy wiedzieć o akumulatorach w naszych samochodach?
Akumulatory samochodowe powinny poradzić sobie z kilkutygodniowym przestojem, jednak w przypadku dłuższych okresów bezczynności serwisy zalecają klientom następujące środki:
- W miarę możliwości podróż samochodem powinna trwać od 20 do 30 minut. W tym czasie alternator powinien zapewnić pełne naładowanie akumulatora. Niekorzystne są krótsze przejazdy.
- Należy wyłączyć radio oraz jak najmniej korzystać z elektrycznych szyb i szyberdachu, ustawiając także klimatyzację na niskim poziomie. Ma to na celu ograniczenie działania odbiorników pobierających energię, która mogłaby zostać wykorzystana do naładowania akumulatora.
- Jeśli samochód nie jest użytkowany przez długi czas, drzwi i bagażnik powinny pozostawać zamknięte. Można je otwierać wyłącznie w razie absolutnej konieczności. Samochód przejdzie automatycznie w tryb uśpienia, w wyniku czego zużycie energii przez wszystkie urządzenia elektryczne zostanie zredukowane do absolutnego minimum – otwarcie drzwi i bagażnika spowoduje wybudzenie odbiorników elektrycznych, które zaczną pobierać energię z akumulatora.
- Akumulator powinien pozostawać suchy i czysty, ponieważ zanieczyszczenia i wilgoć między zaciskami mogą powodować występowanie prądów pełzających, które przyspieszają rozładowywanie się akumulatora.
- Nawet jeśli akumulator jest łatwo dostępny, lepiej go naładować, niż odłączyć i wyjąć. Układy elektroniczne w nowszych pojazdach mogą zwracać komunikaty o błędach lub tracić dane w razie wystąpienia przerwy w zasilaniu. Przywrócenie ich działania wymaga wizyty w warsztacie. Wystarczy od czasu do czasu sprawdzić napięcie i naładować akumulator, gdy tylko spadnie ono poniżej 12,4 V.
To, o czym należy pamiętać przez cały rok eksploatacji samochodu, to regularne sprawdzanie stanu akumulatora w serwisie samochodowym. Zapewnia to kierowcy spokój i bezpieczeństwo na drodze i pozwala uniknąć niespodziewanych awarii podczas podróży.
Zapraszamy na stronę internetową VARTA, gdzie znajduje się lista serwisów z całej Polski biorących udział w Programie Bezpłatnego Testowania Akumulatorów.
Wystarczy odszukać serwis znajdujący się w Państwa okolicy i bezpłatnie sprawdzić kondycję swojego akumulatora przed podróżą.
TEST AKUMULATORA PRZY WYŁĄCZONYM SILNIKU |
---|
Badane jest napięcie spoczynkowe (za idealne uznaje się 12,6 V) |
Możliwe wyniki przeprowadzonego testu: |
• DOBRY – Pozwala na dalszą bezproblemową eksploatację akumulatora, niemniej jednak zaleca się ponowienie testu przez rozpoczęciem kolejnego sezonu letniego/zimowego. |
• WYMIEŃ – Informacja o tym, że test został wykonany w momencie, kiedy akumulator jest w stanie krytycznym. W zależności od sposobu eksploatacji , we wnętrzu akumulatora możemy mieć do czynienia z następującymi problemami: ◦ Silnie skorodowana kratka ołowiowa. ◦ Masa czynna uległa zużyciu, a jej znaczna część nie przylega już właściwie do kratki i nie uczestniczy w całości w procesach chemicznych, co powoduje znaczną utratę parametrów akumulatora. ◦ Płyty akumulatora są zasiarczone, co zwiększa opór wewnętrzny. |
• DOBRY/NAŁADUJ – Wydajność akumulatora zaczyna spadać lub akumulator jest częściowo rozładowany. Zaleca się monitorowanie jego stanu w odstępach 1-2 miesięcznych lub jego wymianę. W przypadku niedoładowania zaleca się naładowanie akumulatora i ponowienie testu. |
TEST AKUMULATORA PODCZAS URUCHAMIANIA SILNIKA |
---|
Badany jest poziom do jakiego spada napięcie podczas rozruchu silnika |
Badanie to jest uzupełnieniem podstawowego testu akumulatora. Tester sprawdza, do jakiego poziomy spada napięcie podczas rozruchu silnika. Wyniki należy interpretować w następujący sposób: • Napięcie >9,5 V możliwość dalszego, bezproblemowego użytkowania akumulatora. • Napięcie <9,5 V może oznaczać, że w najbliższym czasie wystąpią problemy z akumulatorem. |
Istotne jest, ze poziom napięcia nie jest tutaj zależny tylko i wyłącznie od akumulatora- należy zwrócić uwagę również na stan rozrusznika i innych elementów silnika stwarzających opór przy rozruchu. |
TEST ŁADOWANIA AKUMULATORA |
---|
Badany jest poziom napięcia prądu ładowania ze strony alternatora |
Napięcie ładowania ze strony alternatora powinno wynosić od 14,1 do 14,6 V. Pomiaru dokonuje się przy włączonych światłach mijania i nawiewie powietrza. Wartość poniżej 14,1 V powoduje niedoładowanie akumulatora, natomiast powyżej 14,6 V jego przeładowanie. Jeśli użytkownik samochodu pokonuje głównie krótkie trasy, zaleca się, aby poziom ładowania mieścił się bliżej granicy 14,4-14,6 V. Od powyższej reguły mogą pojawić się wyjątki, szczególnie w zaawansowanych pojazdach z systemem Start-Stop. |
Źródło: Artykuł sponsorowany (Clarios)
Clarios Poland Sp. z o.o.
Firma Clarios producent m.in. akumulatorów VARTA jest światowym liderem w dziedzinie akumulatorów samochodowych dla systemów start-stop oraz nowoczesnych akumulatorów do pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym.
50 centrów produkcji, recyklingu i dystrybucji dostarcza ponad jedną trzecią światowej produkcji akumulatorów ołowiowo-kwasowych głównym producentom samochodów oraz sprzedawcom na rynku wtórnym.
Akumulatory marki VARTA montowane są w milionach samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli oraz przyczep kempingowych. Każdy akumulator to efekt ciężkiej pracy oraz wieloletniego doświadczenia inżynierów. Obecnie w szerokiej ofercie dostarczanych produktów znajdują się akumulatory do samochodów osobowych VARTA Dynamic Trio: Silver, Blue i Black. Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB oraz VARTA Silver Dynamic AGM przeznaczone do pojazdów z systemem start-stop. Ponadto marka poszerzyła swoją ofertę o akumulatory dodatkowe/wspomagające VARTA Auxiliary. Kolejne pozycje w portfolio to VARTA PROMOTIVE TRIO: Silver, Blue i Black, przeznaczone dla samochodów ciężarowych.
Ponadto dla pojazdów użytkowych o częstych cyklach rozładowania i ładowania firma oferuje akumulator VARTA Promotive EFB. I ostatnio wprowadzony na rynek VARTA PROMOTIVE AGM – jedyny akumulator do najbardziej wymagających zastosowań i obsługi energochłonnych funkcji, takich jak chłodzenie i ogrzewanie postojowe. Został stworzony we współpracy z największymi producentami pojazdów użytkowych, z myślą o innowacjach, które będą standardowym wyposażeniem pojazdów użytkowych w przyszłości.
W ofercie znajdują się również akumulatory VARTA Powersports – przeznaczone do motocykli, VARTA Professional – stosowane min. w łodziach i przyczepach kempingowych.
Marka VARTA zachęca warsztaty i serwisy samochodowe do uczestniczenia w programie Testowania Akumulatorów, a użytkowników do regularnego badania stanu akumulatora.