Diagnostyka dwumasowego koła zamachowego – praktyka warsztatowa REPXPERT.PL

Zazwyczaj w przypadku pojawiających się stuków w trakcie gaszenia silnika wymieniamy tłumik drgań, czyli dwumasowe koło zamachowe. Co jednak, gdy po wymianie tego komponentu stuki nie zniknęły? Rozważmy problem na 3 przypadkach: Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D, VW Passat 1.9 TDI oraz Renault 2.0 dCi.
Aby nie dochodziło do stuków z koła zamachowego, silnik musi być zdławiony tak zwaną klapą gaszącą, czyli przepustnicą. W zależności od rozwiązania możemy mieć przepustnice sterowane podciśnieniowo lub elektrycznie. W jednym i drugim rozwiązaniu dość często dochodzi do nieprawidłowości pracy, a tego efektem jest właśnie stuk z DKZ.

Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D z silnikiem VW o kodzie BSY jest wyposażony w elektryczną wersję. Do warsztatu trafił samochód z hałasami przy gaszeniu. Wbrew pierwszym przypuszczeniom, przyczyną nie był układ przeniesienia napędu, a właśnie uszkodzenie w uładzenie istotnego elementu w dolocie. Na zdjęciu powyżej widać typowe uszkodzenie przepustnicy. Jest ona zalana olejem, który ze względu na zamontowanie przedostaje się również do elementów sterowania eliminując komponent z pracy. Skutkuje to słyszalnymi stukami. Wymiana elementu na nowy całkowicie rozwiązuje problem.
Nie zawsze zaolejenie jest przyczyną awarii
W niektórych przypadkach przepustnica wygląda dobrze, ale pojawiają się problemy z kontaktem układów elektrycznych. W tym przypadku zazwyczaj będzie wygenerowany błąd w pamięci sterownika silnika, tak jak to było w przypadku Renault Espace 2.0 dCi. Usunięcie hałasów wiąże się z wymiana przepustnicy, naprawa przynosi krótkotrwałe efekty.


Co w przypadku podciśnieniowego sterowania?
W starszych rozwiązaniach (np. VW Passat 1.9 TDI z silnikiem AWX) najczęstszą przyczyną jest nieszczelność układu. Jak podciśnienie „ucieknie” z układu, to siłownik pneumatyczny nie ma możliwości wysterowania talerzyka w przepustnicy. Najprostszą diagnostyką jest domknięcie ręcznie przepustnicy, jak niepokojące odgłosy znikną, należy naprawić układ podciśnieniowy: „gruszka”, przewody, zworki to najczęstsze przyczyny problemu.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL
Artykuł sponsorowany Schaeffler

Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Grupa Schaeffler jest wiodącym światowym dostawcą dla sektora motoryzacyjnego i przemysłowego. Oferta obejmuje precyzyjne komponenty i systemy do zastosowań w silnikach, przekładniach i podwoziach, a także rozwiązania w zakresie łożysk tocznych i ślizgowych do wielu zastosowań przemysłowych.
Schaeffler Automotive Aftermarket dostarcza najwyższej jakości części zamienne dla rynku motoryzacyjnego na całym świecie. Pod naszymi markami takimi jak LuK, INA i FAG oferujemy sprzęgła i systemy wysprzęglania, elementy silnika i przeniesienia napędu oraz elementy zawieszenia. Wszystkie części są optymalnie dopasowane oraz umożliwiają szybką i profesjonalną naprawę.
Dodatkowo nasz portal REPXPERT (www.repxpert.pl) oferuje obszerne informacje dla mechaników takie jak: instrukcje montażu, szkolenia, katalog online umożliwiający poprawny dobór części oraz informacje o narzędziach specjalnych. Aktualny harmonogram szkoleń i zapisy dostępne są na stronie: https://szkolenia.repxpert.pl/s01/kursy/grupy/.