A ile razy musieliśmy puszczać pasażerom podróżującym na tylnej kanapie jakiś film na DVD, żeby tylko przestali co pięć minut pytać: „Daleko jeszcze?"
Dzięki wyjątkowej współpracy inżynierów firmy Chevrolet/General Motors (GM) ze studentami FUTURE LAB z jerozolimskiej Akademii Sztuk Pięknych i Rzemiosła Artystycznego Besaleel okna samochodowe udało się zmienić w interaktywne wyświetlacze. Wykorzystano w tym celu najnowszą technologię komputerową wirtualnej rzeczywistości, która całkowicie zmienia oblicze długich podróży spędzonych na tylnej kanapie auta. Akademia Besaleel to najstarsza izraelska szkoła wyższa i jedna z najbardziej cenionych tego typu uczelni na świecie.
Kontakt ze światem zewnętrznym
Zainspirowane badaniami psychologicznymi nowe rozwiązania technologiczne pomogą pasażerom tylnej kanapy, jakże często mających wrażenie „odcięcia od świata", lepiej się bawić i w prostszy sposób podtrzymać kontakt ze światem zewnętrznym.
Projekt WOO*, czyli „okna na świat", wymagał od studentów Akademii Besaleel przekształcenia zwykłych szyb samochodowych w interaktywne ekrany, które miały bawić i uczyć. Musiały one intrygować wszystkich - tych szukających jedynie rozrywki oraz tych, którzy chcieli się również czegoś nauczyć.
Wykorzystując sensory ruchu oraz czujniki optyczne, studenci Akademii przeobrazili zwykłe samochodowe szyby i przestrzeń tylnej kanapy w reagujący na gesty system multidotykowy zbliżony swym działaniem do tabletów PC czy iPada.
Podejście do projektu
Zespół rozwojowo-badawczy GM dał studentom wolną rękę. Nie musieli oni zatem martwić się, czy stworzone przez nich aplikacje będą się nadawały do produkcji masowej. Dzięki temu powstał szereg bardzo interesujących rozwiązań, które weszły w skład pełnowymiarowego, prototypowego modelu systemu rozrywkowego dla pasażerów tylnej kanapy.
Aplikacje te, to między innymi:
§ Otto, czyli animowana postać, która zostaje wyświetlona na tle mijanego krajobrazu i reaguje w czasie rzeczywistym na to, co się w nim zmienia oraz na sposób jazdy i pogodę. Dzięki Otto, w zabawny i wesoły sposób, pasażerowie mogą się sporo dowiedzieć o otaczającym ich świecie;
§ Foofu pozwala pasażerom tworzyć, badać i odkrywać świat poprzez rysowanie palcem na „zaparowanej" szybie;
§ dzięki Spindow pasażerowie mają w czasie rzeczywistym wgląd w interaktywne okna innych użytkowników na całym świecie;
§ aplikacja Pond umożliwia pobieranie i dzielenie się muzyką z innymi pojazdami na drodze, ściąganie ulubionych utworów z Internetu czy wysyłanie wiadomości do innych pasażerów na trasie;
Jeśli interaktywne okna trafią do produkcji, będą prawdopodobnie wykorzystywać elektroniczne, „inteligentne" szkło, które może osiągać różne stopnie przezroczystości i przybierać zróżnicowane formy przezierności, a także służyć do projekcji obrazu. Inteligentne szkło to materiał coraz powszechniej stosowany w architekturze i multimediach, ale dotychczas - poza takim filmami jak „Mission Impossible: Ghost Protocol" - raczej niespotykany w samochodach.
- Takie przedsięwzięcia jak Projekt WOO są nie do przecenienia, ponieważ praca z projektantami i naukowcami spoza przemysłu motoryzacyjnego pozwala spojrzeć na rozwój technologii motoryzacyjnych z nowej perspektywy - wyjaśnia Omer Tsimhoni, kierownik działu Human-Machine Interface w izraelskim Centrum Zaawansowanych Technologii firmy GM - Projekt WOO to jedno z wielu przedsięwzięć, które w przyszłości odmienią życie pasażerów tylnej kanapy.
* skrót WOO pochodzi od angielskiej nazwy „Windows of Opportunity".
Więcej informacji:www.media.gm.com