Biuro projektowe CALLUM wysyła wiadomość do przemysłu motoryzacyjnego
Kawa, jajka, orzechy włoskie, ryż i soczewica mogą znaleźć się we wnętrzu Twojego przyszłego samochodu równie często, jak koszyk na zakupy.
Projektanci i inżynierowie wyszli poza rozważane już materiały, aby zidentyfikować nowe, zrównoważone opcje, z których mogliby skorzystać klienci w ramach badania projektowego SMS. Wykorzystując wnętrze Porsche 911 jako podstawę badań, zespół kierowany przez Charlotte Jones i Iana Calluma zidentyfikował miąższ kawy, skorupki jaj, czerwoną soczewicę, orzechy włoskie i ryż jako materiały nadające do zastosowania we wnętrzu samochodu w 2030 roku.
Odpady żywności
W obliczu tysięcy ton żywności marnowanej każdego dnia w samej Wielkiej Brytanii, CALLUM skonsultował się z firmą Ottan zajmującą się zieloną technologią, w celu określenia najbardziej odpowiednich materiałów, które mogłyby zastąpić tworzywa sztuczne, a jednocześnie spełniają rygorystyczne wymagania projektowe, środowiskowe i inżynieryjne samochodu.
Zidentyfikowane rozwiązania, które mogłyby spełnić wymagania temperatury i zużycia, obejmowały zastosowanie skorupek jaj zmieszanych z żywicą w celu uzyskania gładkiego, nieprzezroczystego materiału o błyszczącej lub matowej powierzchni. Przykłady zastosowań obejmują obramowanie wykończeniowe przełączników otwarcia szyb. Dodając skorupki orzecha włoskiego do skorupek jaj, zawartość materiałów pochodzących z recyklingu w Ottanie wzrasta z 78% do 84%.
Przeterminowany ryż lub soczewica mogą zostać przetworzone w gładki półprzezroczysty materiał, idealnie nadający się do podświetlanych elementów samochodu lub do podświetlanych przełączników. Miazga kawowa, jako materiał odporny na działanie ognia, może zastąpić tradycyjne tworzywa sztuczne w błyszczących, dekoracyjnych elementach wykończenia, takich jak wstawki na desce rozdzielczej.
Chcąc pokazać, że zrównoważone materiały mogą nadal oferować żywe kolory, CALLUM zidentyfikował purpurową miazgę marchwi, która wytwarza kolor podobny do morwy dla elementów wykończeniowych. Liście drzew mogą zostać przetworzone na ciemną, gładką powierzchnię, która stanowi alternatywę dla oklein drewnianych na konsolę środkową lub deskę rozdzielczą.
Odpady odzieżowe
Przy siedzeniach wymagających połączenia odporności na zużycie, komfortu i trwałości kolorów, CALLUM zdecydował się na używane materiały, które zwykle trafiałyby na wysypiska.
– Na całym świecie zużywamy około 62 milionów ton tekstyliów rocznie, a około 87% całkowitego wkładu włókien wykorzystywanych do produkcji odzieży jest składowane na wysypiskach lub jest spalane – mówi Charlotte Jones, szefowa ds. materiałów i zrównoważonego rozwoju w CALLUM. – Firmy takie jak Planq biorą dżinsy, następnie rozdrabniają je i prasują ze skrobią ziemniaczaną lub kukurydzianą, aby stworzyć twardy fornir, który mógłby zostać wykorzystany na poszycia siedzeń lub centra deski rozdzielczej. Studium projektowe SMS zostało stworzone przez CALLUM, aby zilustrować, że istnieje inna droga, a my możemy wspierać producentów i dostawców w identyfikacji inżynierskich alternatyw, których coraz częściej poszukują konsumenci końcowi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Odpady z tworzyw sztucznych
W środkowych częściach siedzeń w studium projektowym CALLUM zastosowano Camira, tkaninę wykonaną z odpadów tworzyw sztucznych pochodzenia morskiego, takich jak poliester, natomiast powierzchnie poduszek pokryte są Féline, miękkim materiałem wyprodukowanym z butelek PET.
Każdy z nich nie powoduje obniżenia masy, co jest kolejnym czynnikiem branym pod uwagę w przypadku restomodu, na którym opiera się studium, a co najważniejsze, każdy z nich może być ponownie poddany recyklingowi, jeśli zajdzie taka potrzeba. Na wykładzinę Jones proponuje Econyl – tworzywo, które jest wykorzystywane do produkcji nowych, wytrzymałych dywanów z nylonu lub sieci rybackich.
Chociaż SMS jest koncepcją, CALLUM wybrał materiały, które spełniają lub mają potencjał, aby spełnić wymagania przemysłu motoryzacyjnego i być możliwe do produkcji do 2030 roku – następnym krokiem jest wypróbowanie materiałów w nadchodzących projektach. Demonstrując znaczenie swoich badań nad zrównoważonym rozwojem, CALLUM opracował już kompozyt konopno-lniany, którą klienci mogą teraz wybrać w swoim najnowszym projekcie – skuterze Barq EV.
– Coraz więcej naszych klientów zaczyna myśleć o zrównoważonych projektach i kładzie nacisk na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Wraz z innymi możemy popchnąć ich na tę ścieżkę, podkreślając korzyści biznesowe wynikające z dokonania bardziej zrównoważonego wyboru – dodaje Ian Callum, współzałożyciel i dyrektor ds. Projektowania Callum.
Źródło: Callum