Akumulatory w pojazdach z systemem start-stop

Akumulatory do modeli z systemem start-stop Clarios
23.2.2023

Na terenie UE samochody osobowe emitują około 12% wszystkich szkodliwych dla klimatu spalin. W 2007 r. Rada Europejska przedstawiła koncepcję, która miała na celu obniżenie zużycia paliwa i związanych z tym emisji spalin w zrównoważony sposób. Przyjęte rozporządzenie dotyczące samochodów osobowych przewiduje różnorodne rozwiązania, które mają pomóc w osiągnięciu tych założeń. Należą do nich przyjazne dla środowiska czynniki chłodzące do klimatyzacji oraz wyposażanie pojazdów w energooszczędne żarówki LED. Kolejną ważną technologią z punktu widzenia ograniczania emisji CO2 jest powszechne wprowadzenie systemu start-stop.

Rygorystyczne przepisy dotyczące emisji CO2: producenci samochodów zaczynają stosować technologie przyjazne dla środowiska

Przepisy UE w zakresie emisji CO2 określają, że od 2021 r. samochody osobowe nie mogą emitować więcej niż 95 g dwutlenku węgla na kilometr. Od 2025 r. przepisy zostaną jeszcze bardziej zaostrzone, a maksymalny poziom emisji wyniesie odpowiednio od 69 do 78 gramów. Dla porównania: w 2015 r. samochody emitowały średnio 130 gramów dwutlenku węgla na kilometr.

deska rozdzielca, system start-stop

W nadchodzących latach USA i Chiny również planują ograniczenie poziomu emisji CO2. Emisja CO2 przez samochody w USA w 2015 r. znajdowała się na poziomie 163 gram na kilometr, a w 2021 r. wartość ta powinna wynosić zaledwie 124 gramy. Celem na 2025 rok jest ograniczenie emisji CO2 do 99 gramów na kilometr.

Mniej gazów cieplarnianych dzięki systemom start-stop

W zależności od stylu jazdy technologia start-stop może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15%. Jednak skuteczność systemu zależy od wielu czynników, w tym również od miejsca jego użytkowania. Podczas jazdy po mieście system start-stop wyłącza silnik po wrzuceniu biegu jałowego lub wciśnięciu pedału hamulca podczas zatrzymania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów.

Poza oszczędnością paliwa system start stop obniża także poziom emisji CO2 od 3 do 8%.

akumulator do aut z systemem start-stop

Wymiana akumulatora w samochodzie z systemem start-stop

W przeszłości wymiana akumulatora nie była skomplikowaną czynnością. Obecnie proces ten jest bardziej złożony i wymaga dodatkowych procedur serwisowych oraz wiedzy. Proces wymiany to już nie tylko demontaż starego i montaż nowego akumulatora, ale także dodatkowe czynności, które należy wykonać, aby zachować komfort użytkowania pojazdu i długą żywotność akumulatora – do takich należy przede wszystkim adaptacja akumulatora w module BMS pojazdu. Wynika to z faktu, że poprzedni, wymontowany z pojazdu akumulator przeważnie charakteryzuje się inną pojemnością, wydajnością energetyczną i akceptacją ładunku w porównaniu z nowym, nieużywanym. W przypadku braku lub nieprawidłowego przeprogramowania może dojść do ograniczenia lub nawet usterki funkcji start-stop, co może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa i ograniczeniem funkcji zwiększających komfort.

akumulator Varta

Producenci samochodów OE stosują różne strategie w zakresie programowania nowych akumulatorów w systemach BMS swoich pojazdów. Na chwilę obecną istnieją cztery możliwości: 

  • pojazdy z funkcją automatycznego uczenia się (adaptacji),
  • pojazdy, w których konieczne jest programowanie nowego akumulatora za pomocą testera diagnostycznego,
  • podejście łączone, gdzie możliwe są zarówno modele z automatyczną adaptacją, jak i z koniecznością wykorzystania testera diagnostycznego do wprowadzenia parametrów nowego akumulatora,
  • pojazdy z procedurą ręcznego resetowania adaptacji akumulatora.

W pojazdach mikrohybrydowych najistotniejsze parametry akumulatora to: żywotność cykliczna, możliwości w zakresie głębokiego rozładowania oraz szybkość przyjmowania ładunku elektrycznego. Do każdego typu systemu start-stop zostały opracowane odpowiednie akumulatory. Technologia EFB, czyli akumulatory o grubszych płytach i dodatkowej powłoce poliestrowej na płycie dodatniej, która znajduje zastosowanie w podstawowych systemach start-stop, a także stanowi idealne rozwiązanie w  pojazdach konwencjonalnych użytkowanych w cyklu miejskim. Technologia AGM, czyli akumulatory z elektrolitem całkowicie wchłoniętym przez włókninę szklaną, o grubszych i większych płytach, które stanowią idealne rozwiązanie zarówno do podstawowych, jaki i zaawansowanych systemów start-stop, a także do konwencjonalnych pojazdów z dużą ilością elektroniki użytkowanych w cyklu miejskim.

Niemniej jednak należy pamiętać, że niedozwolone jest zamontowanie akumulatora konwencjonalnego w pojazdach z systemem start-stop, ponieważ prowadzi to do jego wcześniejszego zużycia w okresie już od kilku tygodni do kilku miesięcy.

Obejrzyj nasz krótki film i dowiedz się jeszcze więcej o systemie start-stop

 

Artykuł sponsorowany Clarios

Clarios Poland Sp. z o.o.

Clarios Poland Sp. z o.o.

Firma Clarios producent m.in. akumulatorów VARTA  jest światowym liderem w dziedzinie akumulatorów samochodowych dla systemów start-stop oraz nowoczesnych akumulatorów do pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym.

50 centrów produkcji, recyklingu i dystrybucji dostarcza ponad jedną trzecią światowej produkcji akumulatorów ołowiowo-kwasowych głównym producentom samochodów oraz sprzedawcom na rynku wtórnym.

Akumulatory marki VARTA montowane są w milionach samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli oraz przyczep kempingowych. Każdy akumulator to efekt ciężkiej pracy oraz wieloletniego doświadczenia inżynierów. Obecnie w szerokiej ofercie dostarczanych produktów znajdują się akumulatory do samochodów osobowych VARTA Dynamic Trio: Silver, Blue i Black. Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB oraz VARTA Silver Dynamic AGM przeznaczone do pojazdów z systemem start-stop. Ponadto marka poszerzyła swoją ofertę o akumulatory dodatkowe/wspomagające VARTA Auxiliary. Kolejne pozycje w portfolio to VARTA PROMOTIVE TRIO: Silver, Blue i Black, przeznaczone dla samochodów ciężarowych.

Ponadto dla pojazdów użytkowych o częstych cyklach rozładowania i ładowania firma oferuje akumulator VARTA Promotive EFB. I ostatnio wprowadzony na rynek VARTA PROMOTIVE AGM – jedyny akumulator do najbardziej wymagających zastosowań i obsługi energochłonnych funkcji, takich jak chłodzenie i ogrzewanie postojowe. Został stworzony we współpracy z największymi producentami pojazdów użytkowych, z myślą o innowacjach, które będą standardowym wyposażeniem pojazdów użytkowych w przyszłości.

W ofercie znajdują się również akumulatory VARTA Powersports – przeznaczone do motocykli, VARTA Professional – stosowane min. w łodziach i przyczepach kempingowych.

Marka VARTA zachęca warsztaty i serwisy samochodowe do uczestniczenia w programie Testowania Akumulatorów, a użytkowników do regularnego badania stanu akumulatora.

Profil Firmy

Clarios Poland Sp. z o.o.