12V akumulator VARTA w pojazdach elektrycznych
Pojazdy elektryczne i hybrydowe stają się coraz popularniejsze. Większość z nich nadal polega na akumulatorze 12V, a to stawia przed pojazdami elektrycznymi nowe wyzwania. Pojazdy elektryczne (EV) są klasyfikowane według stopnia ich zasilania elektrycznego. Oprócz tradycyjnego silnika spalinowego (ICE) istnieją trzy poziomy elektryfikacji: hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), samochód hybrydowy typu plug-in (PHEV) i samochód w pełni elektryczny (BEV).
VARTA ma w swojej ofercie akumulator do wszystkich tych pojazdów. Akumulator VARTA Silver Dynamic AGM został zaprojektowany tak, aby pasował do modeli samochodów EV i zaawansowanych systemów start-stop.
>>Zobacz więcej o akumulatorach VARTA do samochodów z napędem elektrycznym<<
Za co dokładnie odpowiada 12V VARTA Silver Dynamic AGM w pojeździe?
Gdy pojazd jest wyłączony
- aktywuje układ wysokiego napięcia,
- utrzymuje działanie najważniejszych funkcji (hamulce, system alarmowy itp.),
- obsługuje rozwiązania technologiczne związane z pojazdem (aktualizacje itp.),
- zarządza procesem bezpiecznego ładowania pojazdu.
Podczas jazdy
- dostarcza energię do zaawansowanych akcesoriów,
- wspiera zasilanie poza możliwościami przetwornicy DC/DC (wspomaganie kierownicy itp.),
- zapewnia energię odbiornikom 12V w przypadku znacznego obciążenia silnika elektrycznego ładowania pojazdu.
Dlaczego akumulatory 12V w samochodach elektrycznych tak często ulegają awarii?
Dzieje się tak, ponieważ akumulatory 12V w samochodach elektrycznych pierwszej generacji osiągnęły koniec zakładanego okresu eksploatacji, wynoszącego cztery do pięciu lat i wymagają wymiany. W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12V w instalacji elektrycznej samochodu. W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała. To często skutkuje głębokim rozładowaniem akumulatora, gdyż pobór mocy przekracza jego pojemność. Jeżeli nie zostanie on potem prawidłowo naładowany, np. gdy samochód długo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12V nie jest wystarczająco doładowywany przez akumulator wysokonapięciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta. Poprawa strategii ładowania akumulatora 12V przez producentów lub zastosowanie większych akumulatorów, mogłoby znacząco zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem.
Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie kondycji akumulatora w specjalistycznym warsztacie. Zachęcamy do odwiedzenia jednego z warsztatów biorących udział w Programie Testowania Akumulatorów VARTA, znajdujących się na naszej stronie internetowej. Fachowcy dysponują niezbędną wiedzą, aby szybko i bezpiecznie wymienić akumulator, gdy jest to konieczne.
Na koniec kilka wskazówek dla kierowców
• Ogrzewanie przed jazdą w samochodzie elektrycznym należy włączać tylko wtedy, gdy jest on podłączony do stacji ładowania. W większości przypadków ogrzewanie jest zasilane z gniazdka, co w konsekwencji oznacza, że mniej ogrzewania będzie potrzebne podczas jazdy. Często wystarcza też włączenie bardziej efektywnego ogrzewania foteli i kierownicy. Zmniejszy to obciążenie akumulatora wysokonapięciowego.
• Należy jednak uważać: w niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ten akumulator uległ rozładowaniu, zanim akumulator wysokonapięciowy zostanie całkowicie naładowany, nie będzie można wysunąć wtyczki od przewodu ładowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana z akumulatora 12V.
>>Zobacz więcej o akumulatorach VARTA do samochodów z napędem elektrycznym<<
Producenci samochodów, którzy montują akumulatory VARTA w swoich pojazdach:
Audi, Bentley, BMW, Bugatti, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Ferrari, Fiat Ford, GMC, Honda, Hyundai, Jaguar, Kia, Lamborghini, Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz, Nissan, Opel Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Škoda, Vauxhall, Volkswagen, Volvo.
Artykuł sponsorowany Clarios
Clarios Poland Sp. z o.o.
Firma Clarios producent m.in. akumulatorów VARTA jest światowym liderem w dziedzinie akumulatorów samochodowych dla systemów start-stop oraz nowoczesnych akumulatorów do pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym.
50 centrów produkcji, recyklingu i dystrybucji dostarcza ponad jedną trzecią światowej produkcji akumulatorów ołowiowo-kwasowych głównym producentom samochodów oraz sprzedawcom na rynku wtórnym.
Akumulatory marki VARTA montowane są w milionach samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli oraz przyczep kempingowych. Każdy akumulator to efekt ciężkiej pracy oraz wieloletniego doświadczenia inżynierów. Obecnie w szerokiej ofercie dostarczanych produktów znajdują się akumulatory do samochodów osobowych VARTA Dynamic Trio: Silver, Blue i Black. Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB oraz VARTA Silver Dynamic AGM przeznaczone do pojazdów z systemem start-stop. Ponadto marka poszerzyła swoją ofertę o akumulatory dodatkowe/wspomagające VARTA Auxiliary. Kolejne pozycje w portfolio to VARTA PROMOTIVE TRIO: Silver, Blue i Black, przeznaczone dla samochodów ciężarowych.
Ponadto dla pojazdów użytkowych o częstych cyklach rozładowania i ładowania firma oferuje akumulator VARTA Promotive EFB. I ostatnio wprowadzony na rynek VARTA PROMOTIVE AGM – jedyny akumulator do najbardziej wymagających zastosowań i obsługi energochłonnych funkcji, takich jak chłodzenie i ogrzewanie postojowe. Został stworzony we współpracy z największymi producentami pojazdów użytkowych, z myślą o innowacjach, które będą standardowym wyposażeniem pojazdów użytkowych w przyszłości.
W ofercie znajdują się również akumulatory VARTA Powersports – przeznaczone do motocykli, VARTA Professional – stosowane min. w łodziach i przyczepach kempingowych.
Marka VARTA zachęca warsztaty i serwisy samochodowe do uczestniczenia w programie Testowania Akumulatorów, a użytkowników do regularnego badania stanu akumulatora.