Unimot szkoli branżę paliwową

Unimot we współpracy z firmą Marsh zorganizował konferencję, na której wspólnie z zaproszonymi gośćmi, przygotowywał swoich klientów do zmian prawno-podatkowych. Nie zabrakło gorących dla sektora paliwowego tematów tj. wprowadzenia split paymentu i nowelizacji ustawy o SENT.
Wchodząca z 1 lipca br. ustawa wprowadzająca mechanizm podzielonej płatności czyli tzw. split payment była pierwszym tematem konferencji Unimot i Marsh. O nowym modelu płatności, budzącym wątpliwości u przedsiębiorców opowiadali eksperci z Kancelarii Doradztwa Celnego i Podatkowego Witalis i Rutkowski. Karolina Han-Pławiak i Krzysztof Rutkowski, omawiali nie tylko działanie nowego mechanizmu, ale przede wszystkim wskazywali istotne dla przedsiębiorcy aspekty.
- Należy się spodziewać, że split payment, przynajmniej początkowo, może powodować problemy z płynnością finansową ze względu na zablokowanie części środków pieniężnych na rachunku VAT, co z perspektywy specyfiki branży paliwowej może rodzić trudności zarządcze - mówiła Karolina Han-Pławiak. - Należy jednak pamiętać o tym, iż split payment nie jest narzędziem obligatoryjnym, bowiem nabywca każdorazowo decyduje o tym, czy oraz w jakim stopniu będzie z niego korzystać. Staraliśmy się podczas spotkania rozwiać wątpliwości przedsiębiorców wraz ze wskazaniem kiedy i w jaki sposób może być on wykorzystywany.
Czy może być temat bardziej gorący niż split payment? Okazuje się, że tak. Jeszcze więcej wątpliwości i pytań wzbudził panel dotyczący ustawy SENT i projektowanych nowelizacji. Skąd tak duże zainteresowanie tematem?
- Ze względu na ogólnych charakter przepisów w praktyce i podwyższony wymiar kar pieniężnych - tłumaczyła Karolina Han-Pławiak. Prelegentka przestrzegała, o czym powinni pamiętać właściciele firm z sektora paliwowego. - Ustawa SENT 2 wprowadza przede wszystkim obowiązek monitorowania przewozów kolejowych oraz zmianę w zakresie kontroli przewożonych towarów, zmienia również katalog kar pieniężnych, m.in. podwyższa z 5 tys. zł do 10 tys. zł karę dla przewoźnika za brak uzupełnienia zgłoszenia, wprowadza nową karę w wysokości 20 tys. zł za nieprzekazanie przez podmiot wysyłający informacji przewoźnikowi o planowanej kontroli oraz karę w wysokości 100 tys. zł za niedostarczenie towaru do miejsca wskazanego w zgłoszeniu.
Źródło: Unimot