AutoExpert
Reklama
Reklama

Brakuje elektroniki, więc brakuje samochodów

Preview
Opal/Pixabay
24.8.2021
Reklama
Reklama

Niedawno z powodu braku na rynku procesorów i komponentów elektronicznych Volkswagen zdecydował się na sprzedaż na rynku brazylijskim samochodów bez systemu multimediów i jego wyświetlacza. Na panelu centralnym zamiast pokaźnego LCD widniała czarna zaślepka. Do firm dotkniętych brakami elektroniki dołączyły niedawno Toyota, Ford i Stellantis.

 

Ford został zmuszony do  całkowitego wstrzymania produkcji w jednej ze swoich fabryk, a Nissan zmniejszył produkcję popularnego modelu Note. Także Toyota kilka dni temu ogłosiła, że ogranicza produkcję ze względu na niedobory elektroniki na rynku.

Reklama

Jak podaje Reuters, w zasadzie tylko dwa koncerny mają wystarczające zapasy procesorów – Hyundai i jego siostrzana firma Kia Corporation. Nie wiadomo tylko, na jak długo. Problemem nie są wyłącznie najwyższej jakości komponenty najnowszych procesów litograficznych, ale także mniej skomplikowanych części, takich jak wafle 200 nm. Ich producenci, tacy jak tajwańska firma TSMC, zgłaszają, że mają zamówienia na kilka miesięcy wprzód. Sytuacja ta związana jest nie tylko z COVID-19, ale również z olbrzymimi zamówieniami chińskich gigantów, takich jak Huawei oraz Xiaomi. Robią oni zapasy na wypadek kolejnych międzynarodowych sankcji gospodarczych oraz w celu zwiększenia rozwoju. Efekt jest taki, że producenci samochodów zaczynają ograniczać takie wyposażenie, jak moduły LTE, które służą do komunikacji z siecią komórkową.

Problem nie tylko branży motoryzacyjnej

Jako że zapotrzebowanie na procesory jest tak ogromne, nie tylko branża motoryzacyjna mierzy się z tym wyzwaniem. Również tak wielkie firmy jak Apple czy Lenovo mają problem z dostępnością wymaganych komponentów przy produkcji nowych kart graficznych. Amerykański producent chipów Intel deklaruje: – Intel diała nieprzerwanie przez cały czas trwania pandemii. Kontynuujemy inwestowanie w zdolności produkcyjne fabryk, abyśmy mogli nadążać za rosnącymi potrzebami naszych klientów. W ciągu ostatnich kilku lat podwoiliśmy swoje całkowite moce produkcyjne, dotyczące zarówno produktów 14, jak i 10 nm w zakładach w Oregonie i Arizonie w USA oraz w Izraelu. Innowacyjne rozwiązania, które zastosowaliśmy w ramach istniejących mocy produkcyjnych, wpłynęły na poprawę wydajności.

Ostatnio Intel potwierdził prowadzenie rozmów w sprawie rozpoczęcia produkcji chipów dla branży motoryzacyjnej. W sprawie wytwarzania procesorów interweniował sam Joe Biden, prezydent Stanów Zjednoczonych, zapowiadając, że będzie zabiegał o 37 mld dolarów wsparcia dla producenta. Fabryki półprzewodników mają zostać otwarte w USA oraz Europie i stanowić przeciwwagę dla azjatyckich producentów.

Reklama

Wspomniane wcześniej TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing) z przychodami na poziomie 50 mld dolarów rocznie tylko 10% swojej produkcji przeznacza dla motoryzacji. Z tego względu zamówienia z branży motoryzacyjnej są traktowane jako drugorzedne. Dlatego – podobnie jak w przypadku Intela – także u tajwańskiego giganta interweniował rząd USA w celu zwiększenia nacisku na branżę motoryzacyjną.

Ze względu na dużą zależność Tajwanu od Stanów Zjednoczonych (w zakresie dostaw broni i zapewnienia bezpieczeństwa przed zagrożeniem ze strony Chin) można się spodziewać, że amerykańskie koncerny w pierwszej kolejności wznowią produkcję samochodów z kompletnym wyposażeniem elektronicznym. Dla Europy oznacza to dłuższy przestój. Volkswagen i BMW już przewidują dalsze utrudnienia w produkcji na cały 3. kwartał bieżącego roku. Toyota ma nadzieję na nadrobienie strat w kolejnych miesiącach i realizację celu do końca swojego roku finansowego (marzec 2022).

Według szacunków przez braki w elektronice na rynek może nie zostać dostarczonych nawet ponad 7 mln samochodów, a te, które są oferowane dziś u sprzedawców wymagają niekiedy nawet rocznego oczekiwania na dostawę. W porównaniu do pierwszego kwartału 2020 r. nowe auta zdrożały już średnio o 10%, a brak elektroniki i wydłużony czas dostawy na pewno nie przyczynią się do obniżenia ceny.

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama