Kia Motors prezentuje więcej szczegółów na temat nowej mechanicznej skrzyni biegów (iMT), która została zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie samochodów hybrydowych tzw. mild-hybrid (MHEV). Będą to pierwsze auta na świecie, w których jednocześnie zostaną wykorzystane zalety układu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V oraz przekładni z systemem „clutch-by-wire”.
Idea skonstruowania zautomatyzowanej skrzyni biegów, która pozwalałaby pozbyć się przerw w przeniesieniu napędu podczas zmiany biegów, sięga lat czterdziestych ubiegłego wieku.
Moduł mechatroniczny skrzyni preselekcyjnej 02E realizuje funkcje sterujące pracą dwusprzęgłowej przekładni. Kompaktowa budowa modułu pozwala na połączenie jego czterech głównych segmentów w jednolity element zawierający: sterownik elektroniczny, elektrohydrauliczny zespół sterujący, płytę dystrybucji oleju z kanałami oraz płytkę drukowaną.
Dźwignia wyboru trybu jazdy w skrzyniach S-Tronic/DSG posiada zintegrowany elektroniczny sterownik (oznaczenie E313 dla przekładni S-Tronic oraz J587 dla przekładni DSG), który wysyła informacje o jej położeniu oraz wybranym trybie jazdy.
Automatyczne skrzynie biegów na dobre zadomowiły się w ciężkich pojazdach użytkowych. Aby poszczególne biegi można było zmieniać szybko, precyzyjnie i przy niskim zużyciu, mechanika przekładni musi współgrać z układem pneumatycznym i elektrycznym.
Serwisowanie i diagnostyka automatycznych skrzyń biegów mogą być bardzo opłacalne dla warsztatów. Jest to dobry kierunek rozwoju.
Polacy najczęściej korzystają z manualnej skrzyni biegów. Jest to efekt przyzwyczajeń oraz niższej ceny w przypadku zakupu nowego pojazdu. Rośnie jednak grupa kierowców, którzy wybierają wersję automatyczną, gdyż zapewnia im większy komfort jazdy, szczególnie po mieście. Jakie są inne zalety obu rozwiązań i które z nich warto wybrać?
W ofercie firmy ERC znajdują się preparaty do czyszczenia skrzyń biegów i silnika.
Warto znać pierwsze objawy psującej się przekładni i niezbędne pozycje prawidłowo przeprowadzonej diagnostyki.
Producenci samochodów coraz częściej prześcigają się w wydłużaniu interwałów wymiany płynów eksploatacyjnych. Dotyczy to zarówno silnika, jak i skrzyni biegów. Fakt ten nie wynika z nadmiernej troski producentów o naszą kieszeń albo środowisko naturalne, ale jest wymuszony przez coraz bardziej rygorystyczne przepisy, które nakazują producentom ograniczenie zużycia materiałów eksploatacyjnych.
ATF Cleaner a50 z oferty firmy BIZOL to dodatek do skutecznego czyszczenia podczas płukania przekładni.
Firma BorgWarner opracowała pierwszy na świecie moduł podwójnego sprzęgła do zautomatyzowanych skrzyń biegów. DualTronic pomaga zapewnić oszczędność paliwa jak w przypadku skrzyń jednosprzęgłowych, a płynna zmiana biegów dorównuje najlepszym konwencjonalnym automatycznym skrzyniom biegów.
Przed zakupem używanego auta z manualną skrzynią biegów powinno się wnikliwie zweryfikować jej stan techniczny.
Mechanicy MEYLE wyjaśniają, w jaki sposób można szybko znaleźć uszkodzone łożysko skrzyni biegów i dlaczego powinno ono zostać wymienione.
Jaka jest różnica między skrzynią automatyczną i manualną? Jakie są korzyści ze stosowania poszczególnych rozwiązań? Czym jest i jak działa skrzynia biegów DSG? Jak dbać i konserwować DSG, dobierając odpowiedni olej?
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu