Aby zapewnić możliwie najwyższy współczynnik bezpieczeństwa w przekazywaniu informacji za pośrednictwem magistrali CAN w pojazdach samochodowych, stosuje się różnicową transmisję danych. Idea tej transmisji opiera się na symetrycznym względem siebie doborze sygnałów w przewodach CAN low i CAN high. Para przewodów CAN high i CAN low tworzy tzw. skrętkę (z ang. „twisted pair”), którą przesyłane są dane pomiędzy sterownikami.
Magistrala danych CAN w samochodowych instalacjach elektrycznych jest odpowiedzialna za przepływ informacji między kluczowymi sterownikami pojazdu.
Najbardziej rozpowszechnionym typem transmisji danych – stosowanym w motoryzacji od ponad 20 lat – jest standard CAN (Controller Area Network).
Transfer danych samochodową magistralą CAN cechuje wysoka niezawodność. Jednak sporadycznie zdarzające się awarie mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Poszukiwanie usterek w takich przypadkach wymaga zastosowania diagnostyki uwzględniającej specyfikę sieci CAN danego systemu, gdyż większość nieprawidłowości w przebiegach sygnałów analizuje się z wykorzystaniem testera, oscyloskopu i multimetru.
Wraz z rozwojem techniki napędowej samochodów powstała konieczność szybkiej współpracy poszczególnych elementów napędu. W samochodach hybrydowych i elektrycznych sterowanie zaczęło stawiać tak wysokie wymagania, że istniejące możliwości sieci CAN w niektórych momentach okazały się niewystarczające.
Technika i technologia stosowana w samochodach w bardzo szybkim tempie się zmieniają, a co za tym idzie – muszą zmieniać się również narzędzia stosowane przez serwisy samochodowe. Konieczne jest również stałe poszerzanie wiedzy mechaników. W starszych samochodach większość napraw stanowiły naprawy mechaniczne, natomiast obecnie większość problemów, z jakimi spotykają się warsztaty, to usterki elektryczne czy wręcz elektroniczne.
Sieć EuroWarsztat zorganizowała w kwietniu konferencję, w której udział wzięli właściciele warsztatów, dystrybutorzy Groupauto Polska oraz rekomendowani dostawcy części.
W dniu 20 kwietnia odbyła się kolejna Konferencja EuroWarsztat – niezwykle ważne wydarzenie dla rozwoju sieci. Tegoroczne spotkanie było okazją do przedstawienia zmian dotyczących ochrony danych osobowych w odniesieniu do warsztatów samochodowych, które wprowadza nowe unijne rozporządzenie RODO.
Zawsze słyszymy, że w grupie lepiej, raźniej, łatwiej. Można liczyć na pomoc, wsparcie. Czy w przypadku warsztatów zrzeszonych w sieciach również tak jest?
Istotną przewagą wynajmu jest „zdjęcie” z głowy użytkownika wielu czynności, które trzeba wykonywać, mając pojazd na własność lub w leasingu.
Flashlube, producent płynów i dodatków do silników zaprezentował Flashlube Catch Can Pro, najnowszą innowację z zakresu produktów mających na celu ochronę nowoczesnych silników Diesla przed ewentualnymi szkodami spowodowanymi paliwami oraz zanieczyszczeniami.
III Konferencja Sieci Repanet
Elektronicznie sterowane systemy hamulcowe zwiększają bezpieczeństwo na drodze i komfort jazdy pojazdem ciężarowym. „Zbawienny" wpływ elektroniki sterującej układem hamulcowym jest też zauważalny szczególnie w krytycznych sytuacjach na drodze, na oblodzonej jezdni lub przy nagłych manewrach.
W 5 regionach odbędą się w najbliższym czasie spotkania z przedstawicielami warsztatów, zrzeszonych w sieciach serwisowych Inter Cars.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu