Kierowcy mają coraz szerszy wybór m.in. wśród układów zawieszenia. Oprócz tradycyjnych, hydraulicznych systemów, dostępne są bardziej innowacyjne rozwiązania, w tym zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne.
Już niedługo zawieszenia pneumatyczne Bilstein B4 będą stosowane również w modelach aut z segmentu popularnych. Do ich serwisowania potrzebna jest jednak dodatkowa wiedza i zestaw narzędzi, o co również zadbał producent układów zawieszenia.
Pomimo iż koncepcja zawieszenia opartego na sprężonym powietrzu została zastosowana w samochodach osobowych już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, to jak działa zawieszenie pneumatyczne nie jest dla każdego oczywiste. Jest to częściowo powód, dla którego wiele warsztatów nie ma w swojej ofercie obsługi i naprawy tego typu zawieszenia. Niniejszy artykuł przedstawia podstawy działania zawieszenia pneumatycznego oraz jego poszczególne komponenty.
W roku 1959 inżynierowie marki Borgward zastosowali po raz pierwszy zawieszenie pneumatyczne w produkcji seryjnej. Dziś tego typu rozwiązania znajdują się przede wszystkim w samochodach klasy wyższej, luksusowych SUV-ach i autach terenowych.
Jakie konsekwencje ma długotrwały postój samochodu dla zawieszenia pneumatycznego i jak im zapobiec?
Niewłaściwie ustawiona geometria może być efektem między innymi silnego uderzenia kół o krawężnik, wjazdu w wyrwę w nawierzchni czy wreszcie kolizji. Inną przyczyną konieczności ustawienia geometrii kół jest naprawa lub wymiana elementów zawieszenia pojazdu, w tym również podzespołów zawieszenia pneumatycznego.
Arnott Europe poszerza ofertę części zamiennych do zawieszeń pneumatycznych o dwanaście nowych referencji.
Arnott prezentuje porady i wskazówki dotyczące pracy z zawieszeniami pneumatycznymi.
Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne zamiast tradycyjnych sprężyn. Zawieszenie pneumatyczne występuje już nie tylko w pojazdach marki Bentley, BMW serii 7 czy SUV-ach, ale również w modelach Mercedes klasy C oraz Citroën C4 Grand Picasso.
M.in. w nowym Mercedesie Klasy E (W213) montowane jest pneumatyczne zawieszenie firmy Bilstein, która wprowadza właśnie do swojej oferty na aftermarket pierwsze referencje z serii Performance do tego modelu.
W ofercie firmy Magneti Marelli znajdują się klucze udarowe 1/2" o dużej mocy z dwukierunkowym mechanizmem młotkowym oraz ciśnieniowym układem smarowania.
Firma Arnott przygotowała wskazówki dotyczące pracy z zawieszeniem pneumatycznym.
Jeśli kompresor nie pracuje w trybie ciągłym, jego usterka powoduje wadliwe działanie całego układu zawieszenia pneumatycznego i jego ostateczne wyłączenie.
Produkty firmy Tip-Topol już w sprzedaży.
Częstą usterką układu zawieszenia jest uszkodzenie łożysk kół, które objawia się hałasem podczas jazdy.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu