W roku 1959 inżynierowie marki Borgward zastosowali po raz pierwszy zawieszenie pneumatyczne w produkcji seryjnej. Dziś tego typu rozwiązania znajdują się przede wszystkim w samochodach klasy wyższej, luksusowych SUV-ach i autach terenowych.
Niewłaściwie ustawiona geometria może być efektem między innymi silnego uderzenia kół o krawężnik, wjazdu w wyrwę w nawierzchni czy wreszcie kolizji. Inną przyczyną konieczności ustawienia geometrii kół jest naprawa lub wymiana elementów zawieszenia pojazdu, w tym również podzespołów zawieszenia pneumatycznego.
Kierowcy mają coraz szerszy wybór m.in. wśród układów zawieszenia. Oprócz tradycyjnych, hydraulicznych systemów, dostępne są bardziej innowacyjne rozwiązania, w tym zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne.
Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne zamiast tradycyjnych sprężyn. Zawieszenie pneumatyczne występuje już nie tylko w pojazdach marki Bentley, BMW serii 7 czy SUV-ach, ale również w modelach Mercedes klasy C oraz Citroën C4 Grand Picasso.
Wiele dziedzin przemysłu musi zmienić sposób działania, aby zaadaptować się do nowych warunków. W przypadku przemysłu motoryzacyjnego, mowa o pojazdach zeroemisyjnych, które z definicji nie emitują gazów spalinowych oraz innych substancji szkodliwych z pokładowego źródła napędu. W niniejszym artykule firma Arnott opisuje wpływ zwiększającego się parku pojazdów elektrycznych (EV) na rozwój zawieszeń pneumatycznych.
Zaletą miecha pneumatycznego jest to, że w naturalny sposób izoluje pasażerów od nierówności w drodze, zapewniając w ten sposób płynną i wygodną jazdę. Inżynierowie Arnott prezentują budowę miecha pneumatycznego i jego zalety oraz opisują, z jakich materiałów jest zbudowany.
Już niedługo zawieszenia pneumatyczne Bilstein B4 będą stosowane również w modelach aut z segmentu popularnych. Do ich serwisowania potrzebna jest jednak dodatkowa wiedza i zestaw narzędzi, o co również zadbał producent układów zawieszenia.
Pomimo iż koncepcja zawieszenia opartego na sprężonym powietrzu została zastosowana w samochodach osobowych już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, to jak działa zawieszenie pneumatyczne nie jest dla każdego oczywiste. Jest to częściowo powód, dla którego wiele warsztatów nie ma w swojej ofercie obsługi i naprawy tego typu zawieszenia. Niniejszy artykuł przedstawia podstawy działania zawieszenia pneumatycznego oraz jego poszczególne komponenty.
Arnott prezentuje porady i wskazówki dotyczące pracy z zawieszeniami pneumatycznymi.
Jednym z ostatnich przykładów współpracy Bilstein i Mercedesa jest układ E-Active Body Control. Jego działanie zdecydowanie poprawia stabilność toru jazdy i komfort podróżowania nowym SUV-em GLE.
Bilstein powiększył swój katalog zawieszenia od elementów mocowania do kompletnych zestawów ze sprężynami. Najwięcej nowych pozycji przeznaczonych jest do różnych modeli Mercedesa.
Potencjał rosnącego w Polsce rynku serwisowania zawieszenia pneumatycznego dostrzega coraz więcej niezależnych warsztatów samochodowych. Coraz częściej pierwszym krokiem do poszerzenia oferty o te usługi jest udział w szkoleniach prowadzonych przez BILSTEIN.
Jakie konsekwencje ma długotrwały postój samochodu dla zawieszenia pneumatycznego i jak im zapobiec?
Rosnąca w Polsce popularność modeli samochodów z zawieszeniem pneumatycznym otwiera przed warsztatami nowy zakres świadczonych usług. Bilstein aktywnie wspiera mechaników, między innymi poprzez szkolenia i materiały filmowe.
W ofercie firmy Magneti Marelli znajdują się klucze udarowe 1/2" o dużej mocy z dwukierunkowym mechanizmem młotkowym oraz ciśnieniowym układem smarowania.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu