Najnowsze z Oleje i smary
Oleje i smary
HC czy PAO? Który olej jest lepszy dla auta?
Oleje w technologii syntetycznej (na bazie HC) i oleje PAO należą do dwóch różnych grup, ale w zależności od rynku mogą zostać zakwalifikowane jako oleje syntetyczne. Czy słusznie? Grzegorz Kawka, kierownik działu technicznego firmy Ravenol, wyjaśnia, na czym polegają różnice między nimi.
Ludzie i komentarze
Z toru do samochodu
Praca specjalisty do spraw środków smarnych w teamie F1 jest ciekawa. O olejach stosowanych w sporcie, odpowiedzialności i ogólnych przepisach z Erikiem Holthusenem, international chief technology officerem w PETRONAS Lubricants oraz Stephanie Travers, inżynier ds. płynów przytorowych w PETRONAS, rozmawia Maciej Blum.
Oleje i smary
Mikroskopijni pomocnicy
Historia nanotechnologii zaczyna się w okolicach roku 1962, kiedy próbowano stworzyć pierwsze nanodiamenty. Udało się je uzyskać za pomocą kontrolowanych wybuchów w zbiornikach wysokociśnieniowych wypełnionych węglem. Powstałe cząsteczki o wielkości od 4 do 10 nanometrów odzyskiwano później z powstałej w wybuchu sadzy.
Oleje i smary
Nowy oryginalny olej silnikowy Grupy Volkswagen
Oryginalny olej silnikowy Grupy VW został opracowany, aby spełniać najwyższe standardy wyznaczone przez koncern Volkswagen. Nowe silniki to świetne osiągi, ale też wysokie temperatury pracy i duże obciążenia. Najnowsze jednostki napędowe wymagają olejów niskich lepkości. W związku z tym zmianie uległa klasa lepkości najczęściej stosowanego oleju z normą fabryczną VW 504.00/507.00.
Oleje i smary
Niska lepkość – niższa emisja CO2
Producenci aut, by spełnić coraz bardziej wyśrubowane limity emisji dwutlenku węgla, muszą szukać możliwości obniżenia zużycia paliwa wszędzie. Całkiem skuteczne jest stosowanie olejów o bardzo niskiej lepkości, takiej jak 5W-20 czy 0W-20, a są już samochody, gdzie stosowany jest SAE 0W-16. Dzięki ich energooszczędności można zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, także emisję CO2 nawet o kilka procent.
- 1
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 17